Działalność Punktu skierowana jest w szczególności do osób:
- będących w kryzysie
- uzależnionych od alkoholu i innych środków odurzających
- członków rodzin osób uzależnionych
- doświadczających przemocy
- stosujących przemoc
Cele Punktu Informacyjno - Konsultacyjnego:
- zwiększenie dostępności mieszkańcom m.st. Warszawy do profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej z obszaru rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- zmniejszenie poziomu bezradności wśród osób uzależnionych od alkoholu i innych środków odurzających oraz wśród osób współuzależnionych;
- zwiększenie umiejętności mieszkańców w radzeniu sobie z nadmiernym używaniem napojów alkoholowych i innych środków psychoaktywnych (narkotyki, leki) oraz z przemocą w rodzinie.
Do zadań Punktu Informacyjno - Konsultacyjnego należy w szczególności:
- wstępna diagnoza i ocena sytuacji rodzinnej,
- udzielanie konsultacji/porad psychologicznych, prawnych i w zakresie terapii uzależnień,
- motywowanie do podjęcia leczenia oraz kierowanie do specjalistycznych placówek osób uzależnionych od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych,
- motywowanie do podjęcia leczenia oraz kierowanie do specjalistycznych placówek osób współuzależnionych,
- motywowanie do uczestniczenia w mitingach wspólnoty AA i innych działaniach wspomagających leczenie osób uzależnionych od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych,
- motywowanie do uczestniczenia w grupach wsparcia i innych działaniach wspomagających leczenie osób współuzależnionych,
- umożliwienie uczestniczenia krewnym i przyjaciołom osób uzależnionych od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych w grupach wsparcia i innych działaniach wspomagających,
- udzielanie wsparcia osobom będącym w kryzysie z powodu przeżywania poważnych trudności,
- inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej,
- udostępnianie materiałów edukacyjnych i informacyjnych,
- stałe aktualizowanie bazy danych o wszelkich formach pomocy,
- prowadzenie informacji telefonicznej,
- prowadzenie wśród mieszkańców dzielnicy działalności informacyjno-konsultacyjnej dotyczącej rozwiązywania problemów uzależnień i przeciwdziałania przemocy.
Punkt Informacyjno - Konsultacyjny nie prowadzi terapii.
|